Vain pieni osa yritysjohtajista on mieltänyt, että johtajan työnkuvaan kuluu myös organisaatioviestintä sosiaalisessa mediassa. LinkedInissä on jo 970,000 suomalaista liike-elämän ammattilaista, joista yli 60% käyttää palvelua aktiivisesti eli vähintään kerran kuukaudessa. LinkedInin käyttäjämäärät kasvavat niin Suomessa kuin maailmalla ja yhteisöpalveluun ilmestyy uudistuksia jatkuvalla syötöllä. LinkedIn on vaikuttamisviestintäkanava, jossa ammattilaiset hakevat henkilökohtaista näkyvyyttä, sitouttavat sisällöillä ja etsivät liidejä sekä uusia työmahdollisuuksia. Jos et ole mukana yhteisöpalvelussa, niin olet auttamattomasti ulkona, mitä tapahtuu liike-elämän somessa.
LinkedIn-profiilisi on käyntikorttisi ja työnantajasi edustaja
LinkedIn-profiili edustaa itsesi lisäksi myös työnantajaasi. Profiili kertoo, kuka olet, mitä osaat ja ketä edustat, vaikka oletkin LinkedInissä yksityishenkilönä. Taustakuvalla voit kertoa jotakin persoonallisuudestasi. Jos profiili puuttuu kokonaan tai se on täytetty osittain, niin se kertoo, että et ymmärrä somen tarjoamia mahdollisuuksia henkilöbrändäyksessä, asiakkaiden sitouttamisessa ja B2B-myynnin liidien keräämisessä. On tärkeää, että LinkedIn-profiilisi on rakennettu niin, että sinut tunnistetaan ja löydetään. Kun olet on läsnä ja helposti lähestyttävissä, niin sinuun luotetaan.
Suunnannäyttäjä toimialalla
OP:n vuorineuvos Reijo Karhinen on uudistanut pankkitoimintaa ja lähtenyt rohkeasti mukaan kokeilemaan Twitteriä. Eläkeikää lähestyvän Karhisen toiminnasta on kirjoitettu paljon. Hänestä onkin tullut suunnannäyttäjä tulevaisuuden pankkialasta. Karhiselta kysytään usein, mihin suuntaan toimiala on kehittymässä. Varmaan on vain, että pankkiala tulee muuttumaan radikaalisti seuraavan kymmenen vuoden aikana. On mielenkiintoista seurata, ketä uusia toimijoita tulee markkinoille ja ketkä kuolevat pois.
Karhinen on ahkerana twiittaaja saavuttanut Twitterissä jatkuvan läsnäolon sidosryhmien mielessä. Suosittelen, että jos olet aloittelija somessa niin, keskity ensin yhteen kanavaan ja opettele sitten vasta muita kanavia. LinkedIn on ainoa maailmanlaajuinen liike-elämän verkosto, jossa saat varmasti näkyvyyttä aktivoitumalla. LinkedInissä näkyvät eniten koulutus,- viestintä- ja teknologia-alan ihmiset, jotka ahkerasti tuottavat ja jakavat sisältöä.
Kannustaa työntekijöitä aktiivisuuteen sosiaalisessa mediassa
Yrityksen kannalta uskottavin viestinviejä on yrityksen oma työntekijä, joka on innostunut ja ylpeä työstään. Oli sitten kyse tunnelmakuvasta Instagramissa tai työasioiden jakamisesta henkilökohtaisissa sosiaalisen median kanavissa, niin avointa yrityskulttuurin ja arvojen viestimistä pidetään uskottavana. Johtajan läsnäolo sosiaalisessa mediassa antaa mandaatin työntekijöille toimia siellä. Työntekijöiden omissa profiileissa jaetut sisällöt toimivat markkinoinnissa ja maineenhallinnassa paremmin kuin yrityssivulta lähetetyt viestit. Työntekijöiden someviestit tuovat näkyvyyttä, antavat ihmisläheisen kuvan organisaatiosta, houkuttelevat talentteja hakeutumaan yritykseen töihin ja parantavat yrityskuvaa.
Sosiaalinen myynti on asiakkaan palvelemista
Sosiaalisessa mediassa tehdään myyntiä osallistumalla keskusteluihin, bloggaamalla, kommentoimalla, jakamalla ja tykkäämällä verkoston päivityksiä sekä keräämällä seuraajia. Voit johtaa alasi kuumimpia puheenaiheita ja tuoda esiin näkemyksesi. Voit auttaa muita, kertoa näkemyksiäsi ja rakentaa tunnettuutta. Suosittelen ennen kaikkea bloggaamista LinkedInissä (write an article kuvavirran yläpuolella), sillä bloggaaminen edistää omaa asiantuntijuutta valitusta teemassa, luo ja kasvattaa oman alan verkostoja, synnyttää keskustelua ammattilaismedioissa ja parantaa haettavuutta. Bloggaaminen selkeyttää bloggaajan omaa näkemystä aiheesta. Kun jätät digitaalista jalanjälkeä, niin sinulla on mahdollisuus tulla löydetyksi ja päästä mukaan asiakkaan ostoprosessiin.
Uusien mahdollisuuksien kohtaaminen
Sosiaalisessa mediassa tutustutaan, palkataan hyviä tyyppejä töihin, etsitään kouluttajia ja puhujia tilaisuuksiin, ostetaan ja myydään erilaisia palveluita. Sosiaalisessa median mahdollisuuksiin et välttämättä törmää muualla. Sosiaalisessa mediassa pyydetään puhumaan, saattaa nousta hyvillä kannanotoilla toimialan suunnannäyttäjäksi. Sosiaalisen median näkyvyys ja digitaalisen jalanjäljen jättäminen ovat investointi tulevaisuuteen.
Luottamuksen rakentaminen yleisön kanssa
Ihmiset haluavat tuntea yhteistyökumppaninsa, jonka kanssa he tekevät bisnestä. Tämä onnistuu parhaiten tuottamalla omannäköistä sisältöä, josta olet tunnistettavissa. Johdolta odotetaan vaikuttajaviestintää ja siltojen rakentamista sosiaalisessa mediassa. Avainhenkilöt luovat yrityskuvaa persoonallaan ja rakentavat luottamusta asiakkaiden kanssa. On luotettavampaa ostaa tutulta henkilöltä kuin tuntemattomalta henkilöltä. Käytä eri sosiaalisen median kanavia kasvattaaksesi näkyvyyttä ja verkostoa. Sitouta heidät mukaan keskusteluihin. Kommentoi ja ole läsnä.