fbpx

Digitaalisuus muuttaa vaikuttamista

Artikkelit

Digitalisaatio on muuttanut yhteiskunnallisen vaikuttamisen meidän jokaisen ulottuville. Perinteinen lobbaaminen on tullut tiensä päähän. Ennen luotettiin päättäjiin, nyt on olennaista synnyttää ilmiöitä kansalaisten keskuudessa. Tasa-arvoinen avioliittolaki ja pakolaiskeskustelu ovat kansalaisten keskuudesta nousseita ilmiöitä. Viestintätoimisto Kreabin toimitusjohtaja Mikael Jungner puhui vaikuttamisesta Helsingin Ekonomeille pari viikkoa sitten.

Digitalisaation tietotulvan myötä viestinnällä ei ole enää kustannusta. Vaikuttaminen lähtee meistä itsestään, sillä medioiden mahti on murtumassa. Kuka tahansa voi olla media ja jakaa tietoa verkossa. Vaikuttaminen perustuu maineeseen ja suositteluun, joka syntyy oman aktiivisuuden kautta. Uskotko sinä hotellin maksettua mainosta vai asiakkaan suosittelua TripAdvisorissa? Jungner mainitsee englantilaisen Simon Sinekin, jonka mukaan viestintä lähtee kysymyksestä miksi tehdä jotakin? Vasta sen jälkeen mietitään miten ja mitä tehdään. Vaikuttava viesti on konkreettinen, uskottava ja yksinkertainen. Vaikuttavuutta lisää tarina ja tunne. Jos pääset vielä yllättämään viestisi vastaanottajan, niin sen läpimeno vahvistuu.

Taloudessa ja liiketoiminnassa vallitsee tilanne, jossa vanhat toimintatavat eivät enää toimi. Teknologiaan perustuvat bisnesideat tulevat usein Amerikan länsirannikolta, jonne on syntynyt teknologian ja luovuuden keskus. Pienet ja ketterät start-up yritykset valtaavat bisneksen uudella liiketoimintamallilla, jos vanhat toimijat eivät osaa hyödyntää digitaalisuuden tuomia mahdollisuuksia parantaa toimintaa asiakaslähtöisemmäksi. Hyvinä esimerkkeinä ovat taksipalvelu Über ja majoituspalveluita myyvä AirBnB, jotka ovat murtaneet perinteisiä toimialoja. Digitaalinen alusta ja skaalautuva bisnesmalli mahdollistaa, että kuka tahansa meistä voi menestyä, jos vain olemme aktiivisia organisaattoreita ja uskallamme kokeilla erilaisia ideoita. Viime vuosisadan tapa johtaa työtä hierarkkisesti ei enää toimi.

Sosiaalinen media on alkusoittoa siitä, mihin digitaalinen maailma on menossa. Kaikki arvokas syntyy ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa. Lauma menestyy, kun jokainen lauman jäsen uskaltaa olla oma itsensä. Työelämässä halutaan nykyisin oma-aloitteisia, luovia ja itsenäisiä työntekijöitä, jotka suhtautuvat intohimolla tekemiseen. Vanha, käskytystyökulttuuri kuolee pois. Arvokasta on se, mitä sinä tiedät. Mielenkiintoisinta on se, että epätasa-arvo perustuu jatkossa osaamiseen eikä rahaan tai valta-asemaan. Osaamista voidaan jakaa empatialla. Kyky ymmärtää toista kytkee lauman yhteen.