Vuoden vaihteessa on julkaistu useita tutkimuksia markkinointiviestinnän trendeistä tulevana vuonna. Kurio julkaisi joulun alla Somemarkkinoinnin trendit 2016 -tutkimuksen, joka perustuu 29 kotimaisen asiantuntijan haastatteluihin. Tutkimuksen mukana digitaalisuus näkyy niin kuluttajien käyttäytymisessä kuin markkinoijien mindsetissä. Se vaikuttaa vakiin- tuneimpien kanavien toiminnallisuuksiin ja nostaa uusia applikaatioita, kuten Periscopen svääreihin. Digitaalisuuden hyödyntäminen pureutuu liiketoiminnan ytimeen. Uuden vuoden neljä suurta trendiä ovat omni-channel, reaaliaikaisuus, työntekijälähettilyys ja social commerce.
Fonecta Markkinoinnin myytit -tutkimus kertoo, että sisältömarkkinointi, sosiaalinen media, hakukoneoptimointi kasvavat ja tarinankerronta vähenee. Trendi on kuitenkin, että yritykset panostavat entistä enemmän laadukkaisiin, asiakasta palveleviin sisältöihin. Kuvasisältöjen merkitys kasvaa ja niitä tehdään entistä laadukkaammin. Uskon, että tarinankerronnalla jäädään jatkossakin kuluttajien mieleen. Kaikelle tekemiselle on tärkeää asettaa liiketoiminnalliset tavoitteet, muuten ei voi odottaa tuloksia.
Sosiaalisen median hyödyntäminen lisääntyy ja arkipäiväistyy, kun asiakkaat oppivat hyödyntämään sosiaalisen median palveluita. Jokainen kohtaaminen merkitsee. Digitoimistojen diginatiivit innostuvat herkästi uusista kanavista, mutta yrityksen on parempi keskittyä ensin hoitamaan kohderyhmälle tärkein somekanava hyvin ja vasta sen jälkeen laajentua muihin somekanaviin. Kommunikointi asiakkaiden kanssa on jatkuvaa, kampanjointi vähenee, eikä niitä suunnitella loppuun asti. Yrityksen tulee olla valmis ketteriin kokeiluihin kampanjan aikana, eikä koko rahaa budjetoida.
Sosiaalisen median rooli asiakaspalvelukanavana korostuu. Ihmiset haluavat uniikkia palvelua, ja henkilökohtaista palvelua pitäisi olla saatavissa mihin aikaan tahansa. Yrityksillä on vielä parannettava asiakaspalvelua somekanavissa.
Sisältömarkkinointi on asiakaspalvelua, asiakas on verkossa tiedon hakija. Laadukas sisällöntuotanto asiakkaalle jatkuu monimuotoisena. Laatu korvaa määrän sisällön tekemisessä. Kuvasisältöjen merkitys kasvaa. Viestinnästä tulee entistä reaaliaikaisempaa. Rohkeimmat markkinoijat kokeilevat Snapchat- ja Periscope-kampanjoita. Sirpaloituneessa mediakentässä parhaat tulokset syntyvät monikanavaisella tekemisellä. Kanavia tulee jatkuvasti lisää ja toiset kuolevat. On oltava siellä, missä asiakkaatkin ovat.
Tulevana vuonna markkinoinnin tuloksellisuus paranee. Some-datan kerääminen tehostuu, jonka myötä kohdennettavuus paranee ja yritys voi palvella asiakkaita entistä paremmin. Kuluttajat voivat odottaa saavansa mielenkiintoista ja relevanttia asiakasviestintää ja mainontaa. Some-dataa hyödynnetään entistä tehokkaammin tulosten mittaamiseen.
Työntekijälähettiläistä on puhuttu paljon viime vuosina. Uskon, että työtekijälähettilyys jää edelläkävijäyritysten meuhkaamiseksi. Työntekijälähettilyys sopii aktiivisille somen käyttäjille ja verkostoitujille, joilta sosiaalisessa mediassa keskustelut ja vuorovaikutus sidosryhmien kanssa tulevat luonnolliseksi. Työntekijälähettilyys -käsite on vain uusi sana sille, mitä aktiiviset työntekijät ovat aina ennenkin tehneet.
Tulevan vuoden suuri mullistus saattaa kuitenkin olla social commerce eli sosiaalisen median palveluissa käytävä kauppa esimerkiksi Buy it -napin kautta. Asiasta on puhuttu vuosia, mutta monissa palveluissa social commerce -sovellukset ovat työnalla ja ensimmäiset kokeilut on luvassa tänä vuonna. Ostaminen on tehty kuluttajalle mahdollisimman helpoksi. Jäämme siis odottamaan somen kauppapaikkoja mullistavia social commerce -palveluita.