fbpx

Vinkit, miten sinut huomataan somekanavissa

Artikkelit

Yhteisöpalveluista on tullut asiantuntijoiden kirous, jos halutaan erottua sosiaalisen median kanavissa. Enää ei riitä, että sinulla on profiili ja käyt joskus päivittämässä osaamistasi tai jaat vain työnantajasi tiedotteita. Jäät aktiivisten somettajien jalkoihin, jotka auttavat muita jakamalla mielenkiintoisia sisältöjä. Aloita yhdestä sosiaalisen median kanavasta, jossa olet aktiivinen. Opit nopeasti, miten kanava toimii. Kanavavalintasi saattaa olla joko LinkedIn, Twitter, Instagram tai YouTube riippuen siitä, mikä sopii persoonallesi ja mitä tavoittelet. Nuorempia kohderyhmiä voi yrittää tavoitella aidoilla ja originaaleilla sisällöillä Instagramissa, Snapchatissa ja Periscopessa.

Edellä mainittujen kanavien lisäksi Facebook on koko kansan kanava, jossa useimmat meistä pitävät yksityisprofiilia eli seuraavat sukulaisten ja kavereiden tekemisiä ja kuuluvat harrastus- tai paikallisryhmiin. Voit luoda sinne yrityssivun tai nostat profiiliasi kuulumalla asiantuntijaryhmiin. Annan muutaman vinkin, millä voit lähteä kasvattamaan näkyvyyttäsi somessa. Päivitä profiilisi tuomalla esiin motivaatiosi, mielenkiinnonkohteesi ja vahvuutesi. Liitä profiiliisi linkkejä ja kuvia, mitä olet saanut aikaiseksi.

  1. Valitse kanava. Aloita aktiivisuus opettelemalla yhteisökanava kerrallaan. Jokaisella yhteisökanavalla on omat ominaispiirteensä ja vahvuutensa vaikuttaa. Jos olet rakentamassa henkilöbrändiä, niin valitse kanava sen mukaan, mikä sopii persoonallesi.
  2. Valitse yleisö. Ketä tavoittelet, missä yleisösi on? Oletko etsimässä töitä vai rakentamassa henkilöbrändiä?
  3. Valitse huolella teema, johon uskot ja jossa voit olla uskottava. Tuottamalla ja jakamalla teeman mukaista sisältöä, voit profiloitua asiantuntijaksi. Avainsana on auttaminen. Kirjoita omalla äänellä, ole rehellinen ja aito.
  4. Sosiaalisen median toimintamalli on aktiivinen vuorovaikutus. Seuraajasi toivovat sinun läsnäoloa kanavassa. Lähtökohta jakamiselle on se, että jaat mielenkiintoista sisältöä ja autat muita. Tuota sisältöä, jaa, kannusta, kommentoi ja kyseenalaista muiden sisältöjä. Kerro tarinoita ja caseja, ole suunnannäyttäjä, jota muut haluavat seurata. Twitter on kanavana se, joka vaatii suurinta aktiivisuutta, muissa kanavissa riittää 3-5 postausta ja kommentointia viikossa.
  5. Kasvata verkostoasi. Tunnista verkostosi. Voitko kasvattaa nykyistä verkostoa? Puuttuuko sinulta ammatillista verkostoa? Miten voit kasvattaa verkostoa? Verkostojen kasvattaminen alkaa suunnittelulla. Suunnittele etukäteen, miten toimit seminaareissa ja koulutuksissa. Mieti, muutama aiheeseen sopiva puheenaihe, jolla lähestyt rohkeasti osallistujia. Keskustelun jälkeen voit pyytää heitä LinkedIn-verkostoosi.
  6. Mittaa, mitä tavoittelet. Valitse muutama mittari, mitä omalla asiantuntijabrändilläsi tavoittelet. Mittareita voi olla seuraajalukujen kehittyminen, verkkosivujen kävijämäärät, blogikirjoituksen näytöt, kommentit ja jakaminen tai henkilökohtaisten yhteydenottojen määrän kehittyminen.
  7. Opi ja luo uutta. Opit, mistä postauksista tykätään, miten niitä kommentoidaan ja mitä muut lähtevät jakamaan. Jos kirjoitat blogia, huomaat, mitkä aiheet kiinnostavat ja minkälainen otsikointi toimii. Rohkeasti siis kokeilemaan kanavia ja sisältöjä.