- Pidä huolta, että LinkedIn-profiilisi ajantasainen. Henkilöprofiili on mahdollisuutesi tehdä ensivaikutelma rekrytoijille ja tuleville työnantajille.Ensimmäinen tehtäväsi on lisätä ammatillinen profiilikuva. Hätätapauksessa selfikin käy, mutta valokuva on tärkeä elementti profiilissa. Täytä seuraavaksi koulutus ja työosiot sekä kirjoita lyhyesti summaryyn, miten voit auttaa tulevaa työnantajaa.
- Kerro verkostollesi, että etsit töitä. Kerro avoimesti, että olet työnhaussa. Kirjoita otsikkoon (headline), mitä haluat tehdä esimerkiksi tehtävänimikkeellä. Lisää otsikkoon avainsanoja, joilla haluat tulla löydetyksi, esim. Looking for junior level digital marketing manager I social media I SEO I Community Manager vs Looking for opportunities in digital marketing
- Sijainti (location). Rekrytoijat käyttävät sijaintia kriteerinä kandidaattien etsimisessä. Valitse sijainti sen mukaan, miltä alueelta etsit töitä. Jos päättelet opintoja ulkomailla, mutta etsit töitä Turun seudulta, niin laita sijainniksi Turku.
- Kasvata verkostoasi. Laaja verkosto auttaa sinua löytämään työpaikan. Muista lisätä joka tapaamisen jälkeen henkilö verkostoosi. Kasvata verkostoasi kutsumalla mukaan koulu- ja opiskelukaverit, proffat, harrastuspiirit, perheesi ja sosiaalisen median verkostot. Liity ammatillisiin ryhmiin ja aktivoidu keskusteluissa.
- Hyödynnä LinkedIn tarjoama Career Preference -toiminto. Jobs-osiossa on mahdollisuus kertoa, minkälaisia työmahdollisuuksia olet hakemassa, mistä ja miltä toimialalta. Käy täyttämässä toiveesi tulevasta työpaikasta. Saat henkilökohtaisia työpaikkailmoituksia sinulle sopivista tehtävistä. Selkeä kuvaus toiveissa olevasta työpaikasta kertoo rekrytoijalle päämäärätietoisuudesta.
Muista laittaa päälle Open Candidates -täpän, joka kertoo rekrytoijille, että olet työnhaussa. Toiminto sopii hyvin työssäkäyville, sillä se ei näy kuin maksullisissa Recruiter-paketeissa. Ole aktiivinen tapahtumissa ja somessa. Onnea matkaan!