fbpx

K-ryhmä on aloittanut kirin ruokakauppojendigipalveluiden kilpailussa

Artikkelit

K-ryhmä, jonka kannattavuus on viime vuodet heikentynyt, on lähtenyt kuromaan S-ryhmän etumatkaa digipalveluiden saatavuudessa asiakkaille syksyn aikana. K-ryhmä on lanseerannut K-ruoka -mobiilisovelluksen, joka tarjoaa henkilökohtaisia etuja ja lähikaupan tarjouksia sekä älykkään ja perheenjäsenten kesken jaettavan ostoslistan, joka suosittelee asiakkaan usein ostamia tuotteita. Applikaatiossa on lähes 6 000 reseptiä ohjeineen ja ostoslistoineen.

K-ryhmän tavoitteena on tarjota vuonna 2017 kaupan alan parhaat digitaaliset palvelut kuluttajalle. K-ryhmä kehittää kuluttajille monikanavaisia palveluita asiakasta kuunnellen niin, että ne ylittävät asiakkaan odotukset. Asiakkaiden kanssa kehitetty K-ruoka -sovelluksen käyttö edellyttää, että syötät sovellukseen Plussa-kortin numeron ja nimesi. Näin lähin K-kauppiaasi pääsee lähestymään sinua henkilökohtaisilla ja myymäläkohtaisilla tarjouksilla. Käyttäjäkokemusta ja käyttäjäystävällisyyttä kehitetään jatkossakin aktiivisesti asiakakasta kuunnellen.

K-ryhmän päivittäistavarakaupan kilpailuedut,  lähiruokaosastot ja laajat valikoimat, kotimaisuus, vastuullisuus ja edulliset ja laadukkaat Pirkka ja K-Menu -tuotteet, eivät ole vakuuttaneet kuluttajia valitsemaan K-ryhmän päivittäistavarakauppaa. Halpuuttaminen ja hintakilpailu ovat nousseet valteiksi päivittäistavarakaupassa. K-kauppiaiden yrittäjähenkisyys ei ole taannut toiminnan asiakaslähtöisyyttä ja tehokkuutta. Suomalaisessa ruokakorissa suositaan edullisia tuotteita. Muutosta haetaan kuluttajien arkea helpottavien digitaalisten palveluiden avulla.

Keväällä K-ryhmään palkattiin Googlen Anni Ronkainen vahvistamaan kaupparyhmän digiosaamista ja tuomaan uudenlaista ajattelutavan muutosta. Digitaalisuus on ennen kaikkea mindset – tapa ajatella. Toiminnan kehittäminen lähtee liiketoiminnan peruskysymyksistä: mitkä ovat asiakkaan tarpeet ja miten asiakkaan ostoskäyntiä voidaan helpottaa. K-ryhmä pääseekin mobiilisovelluksella lähemmäksi asiakkaan arkea nyt, kun ostokäyttäytyminen on jo täydessä murroksessa. Ostoslistaehdotuksilla ja reseptipankilla K-kauppias pääsee epäsuorasti vaikuttamaan asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Lisäksi osa K-kaupoista tarjoaa keräys- ja kuljetuspalveluita kuten myös citymarket.fi-palvelu.

Pidän K-ryhmän näppärästä sovelluksesta, sillä rakennan sen avulla nopeasti ostoslistan ja saan resepteistä vinkkejä, mitä perheemme syö illalla kotona. Saan myös kohdennettua markkinointia omien kulutustottumusten mukaan. Siitähän digitaalisuudessa on kyse, arjen helpottamisesta.