IVANAHelsingin Pirjo Suhonen puhui eilen Helsingin Ekonomien Ekonominaiset-kerhon vuosikokouksessa Ravintola Salutorgetissa. IVANAHelsinki ammentaa sisältönsä taiteen, muodin, muotoilun ja liikkuvan kuvan maailmasta. IVANAHelsinki edustaa heimo-kuluttamista, jonka kuluttajat ovat eripuolilla maailmaa. Tuotteet ovat ajankohtaisia ja ne kestävät aikaa.
Pirjo Suhonen nosti kaupanalan suurimmaksi haasteeksi tai mahdollisuudeksi digitalisaation, joka on jo muuttanut läsnäoloamme. Verkkokaupasta kehittyy yksi jakelukanava koko maailmalle. Nuorten kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut vanhemmista ikäpolvista palvelukeskeisemmäksi. Verkkokaupan yhdeksi menestystekijäksi nostetaan yhteistyö asiakkaan kanssa. Brändin odotetaan olevan mukana ihmisten arjessa. Kivijalkamyymälä voi menestyä, jos se tarjoaa jotakin muuta kuin verkkokauppa esimerkiksi asiantuntevaa palvelua ja elämyksiä.
Suomen verkkokaupat on suunniteltu teknologiapohjaisesti, eikä suunnittelussa ole huomioitu kuluttajaystävällisyyttä. Mahdollisuutena Suhonen näkee yhteistyön asiakkaan kanssa. On vaikea myöntää, ettei kaikkea osata tehdä itse.
Digitalisaatio on muuttanut markkinointi radikaalista. Suomen suosituimmalla vbloggaajalla on enemmän tilaajia YouTubessa kuin yhdelläkään naistenlehdellä. Kun toimintaympäristön epävarmuus on lisääntynyt, niin suunnittelun sijaan pitäisi uskaltaa kokeilla erilaisia kampanjoita ja projekteja nopealla aikataululla. Vain kokeilemalla oppii.
Pirjo Suhonen vastaa IVANAHelsinki-tuotteiden myynnistä yhteistyössä kansainvälisen myyntiammattilaisten verkoston kanssa sekä ideoi, toteuttaa ja koordinoi IVANAhelsingin markkinointia. Pirjon sisko, Paola Suhonen on brändin mallistojen, kuosien ja suunnittelun takana.