LinkedIn on liike-elämän verkostoitumis- ja B2B-myyntikanava, eikä vain virtuaali-cv ja rekrytoijien työkalu. LinkedInissä rakennetaan asiantuntijan henkilöbrändiä, keskustellaan liike-elämän asioista ja verkostoidutaan strategisesti tärkeiden liikekumppaneiden kanssa. Luottamusta rakennetaan auttamalla asiakasta ostopolullaan. Myynti tulee luottamuksen kautta omasta verkostosta.
1. Yrityspäättäjät tavoitetaan LinkedInin kautta
LinkedInillä on yli 500 miljoonaa käyttäjää globaalisti, joista 40% käyttää päivittäin palvelua (Lähde: LinkedIn). Suomessa käyttäjiä on reilu miljoona eri toimialoilta. Ammatillinen keskustelu on vilkastunut sen jälkeen, kun LinkedInin algorytmia muutettiin viime keväänä. Algorytmi ohjaa ihmiset keskustelemaan ja linkkien jakaminen on historiaa. Kesän ja syksyn aikana asiantuntijat ovat löytäneet LinkedInin ja keskustelut ovat vilkastaneet Suomessakin.
LinkedIn on toiseksi vilkkain kauppapaikka Facebookin jälkeen. LinkedIniä käyttävät niin myyjät kuin yrityspäättäjät. LinkedIn-palvelun kautta lähetettyihin viesteihin vastataan nopeasti. LinkedIn avaa ovet B2B-myyjälle ilman maantieteellisiä rajoitteita ja säästää kiireisen myyjän aikaa.
2. LinkedIn on työelämän business networking -alusta
LinkedIn työelämän asioiden keskustelufoorumi ja verkostoitumiskanava, jossa voit rakentaa ammatillista tunnettuutta ja osallistua ammatillisiin keskusteluihin, jos tuot esiin näkemyksiäsi. On hyvä muistaa, että LinkedIn-profiilin kuva ja otsikko seuraavat sinua, kun olet aktiivinen palvelussa.
LinkedInin kautta tavoitat päättäjät kustannustehokkaasti ilman välikäsiä inbox-viestillä, joihin vastataan hyvin. Myynti-ihmisten ongelmat liittyvät usein Connecting- ja Conversation-kohtiin, joihin LinkedIn tarjoaa apua. Suostukseni on, että kontaktoi ihmisiä henkilökohtaisella viestillä. Näin jätät itsestäsi muistijäljen ja sinun on helpompi jatkaa viestittelyä myöhemmin.
3. LinkedInillä on hyvä hakukone
Osaatko jo käyttää LinkedInin hakukonetta (sijaitsee vasemmassa yläkulmassa)? Etsit sitten ihmistä, yritystä, ryhmää vai koulua, niin LinkedIn tarjoaa useita filttereitä, joilla voit rajata hakua mieleiseksesi. Voit tehdä hakuja avainsanan, henkilöstömäärän, sijainnin tai yrityksen koko mukaan. Voit tehdä myös hakuja avainsanoilla käyttämällä hastag-aihetunnistetta (#). Hastägien käyttö onkin laajentunut Twitteristä Facebookiin ja LinkedIniin.
4. LinkedIn on B2B-myyjän paras myyntiväline
Myyjän LinkedIn-profiili on sinun myyntipuheesi. Aktiivisuus uutisvirrassa tuo näkyvyyttä, vahvistaa asiantuntijuutta ja yrityksen tuotteet ja palvelut tunnistetaan. Myynti tulee verkostoista luottamuksen kautta. Kerro avoimesti osaamisestasi, näkemyksistäsi tuotteista tai palveluista. Asiakkaat ovat ainoastaan kiinnostuneita siitä, onko sinulla tarjota heille ratkaisu ongelmaan. Jotta voisit tavoittaa asiakasryhmäsi, niin verkostoidu heidän kanssaan. Olemalla top-of-mind ja auttamalla asiakkaita, saat liidejä, jotka voivat johtaa kauppaan.