14Ensivaikutelman voi tehdä monella tapaa, mutta vain kerran. LinkedIn business networking verkkoalustan kolme tärkeintä osaa ovat pääotsikko (headline), profiilikuva ja summary. Vaikutelmaa voi vahvistaa valitsemalla persoonallisen taustakuvan.
Headline – pääotsikko
Pääotsikkoon voi käyttämään 120 kirjainta tai merkkiä. Kuka olet? Mitä teet? Miten voit auttaa? Suosittelen, että pääotsikko täytetään mahdollisin hyvin titteliäsi kuvaavilla avainsanoilla, esim. Marketing Director, Digital, International Business. Tai voit täyttää pääotsikon vain avainsanoilla, kuten sales | director | MBA | international | business | marketing | online | digital ja parantaa näin löydettävyyttäsi. LinkedIn etsii ensimmäisenä avainsanoja pääotsikosta.
Profile picture – profiilikuva
Valokuva antaa kasvot profiilillesi. Koska olemme bisnesympäristössä, niin kuvan pitää olla ammattimainen. Pukeudu ammattisi mukaisesti. Kuvan tarkoitus on korostaa energisyyttä ja ammattitaitoasi, hymyile ja katso suoraan kameraan. Kukapa voisi vastustaa henkilöä, joka hymyilee?
Summary eli yhteenveto alkuun
Summary-osiossa sinulla on 2 000 merkillä mahdollisuus kertoa asiakaslupauksesi: kuinka voit auttaa asiakasta? Kerro, mikä on ydinosaamisesi, mitä haluat tehdä tulevaisuudessa ja tärkeimmät saavutuksesi työelämässä. Tuo persoona esiin. Jos olet teräväkynäinen kirjoittaja, niin kirjoita mieleenpainuva tarina. Jos olet myymässä palveluita, niin muista laittaa yhteystiedot esille. Käytä osiossa mahdollisimman paljon keywords-sanoja, joilla haluat tulla löydetyksi. Suosittelen, että kirjoitat summaryn englanninkielellä, koska se on hakutoiminnon kieli. Jos summary-osio on täyttämättä, niin ensimmäinen asia, mitä rekrytoija näkee profiilistasi, on työkokemus.
Tärkeimmät avainsanojen paikat ovat Headline, Specialties ja Job Titles, sekä Summary. Aloita siis profiilin täyttäminen näistä kohdista.