Työmarkkinat ovat siirtyneet yhteisöpalveluihin ja ennen kaikkea asiantuntijuutta korostavaan verkostoitumispalveluun LinkedIniin. Jos et ole LinkedInissä, niin sinua ei ole olemassa. Jos olet aktiivinen muissakin kanavissa, olet sometaitoinen viestijä. Muistathan, että sosiaalisessa mediassa ollaan sosiaalisia.
Suurin osa rekrytoinneista alkaa somekanavissa, joista etsitään osaajia myyjistä toimitusjohtajaan. Rekrytoija etsii profiilistasi, onko sinulla vaadittava substanssiosaaminen avoimeen toimeen ja oletko jo tehnyt vastaavaa aikaisemmin. Sitä täydentää vielä potentiaalisi omaksua uutta vanhan pohjalta ja mitä haluat tehdä tulevaisuudessa. Jäät siis auttamattomasti rekrytointien ulkopuolelle, jos someprofiilisi ei ole täytetty osaamistasi ja toiveitasi kuvaavilla avainsanoilla. Valitse avainsanoiksi sanoja, jota alallasi käytetään ja joita on rekrytointi-ilmoituksissa. Muistathan, että LinkedInissä tehdään hakuja englanninkielellä.
Sosiaalinen median kanavat ovat ylivertaisia kanavia yrityksen uuden työntekijän etsimiseen. Somerekrytoinnin kautta työnantaja voi löytää parhaan osaajan, ei vain parasta hakijaa. LinkedInin omien tutkimusten mukaan palvelun käyttäjistä 45% on valmis vaihtamaan unelmiensa työpaikkaan, mikäli sellainen olisi tarjolla. LinkedInillä oli alkuvuodesta 830 000 käyttäjää Suomessa, joten osaajia alalle kuin alalle luulisi löytyvän. Moni LinkedIn-profiilin perustaneista asiantuntijoista ei ole täyttänyt profiilia kunnolla ja miettinyt oman asiantuntijuuden esilletuomista avainsanojen, uutisvirrassa näkyvän sisällön ja blogikirjoitusten kautta.
Yksityisistä työpaikoista jo noin 70–80 prosenttia täytetään eri arvioiden mukaan ilman julkista hakua. Näiden niin sanottujen piilotyöpaikkojen täyttämisessä käytetään usein hyväksi myös sosiaalista mediaa ja työntekijöiden omia verkostoja. Siksi sinunkin tulisi olla täytetyllä profiililla LinkedInissä. Seuraavassa blogissani annan vinkkejä, miten tuot esiin osaamistasi somekanavissa.